A vásárlás a legtöbb esetben érzelmi döntés, de azért érdemes minden tevékenységünkbe, így az elektromos motorkerékpár vásárlásába is egy kis tudatosságot vinni.
Az első esetben megveheted bármelyik motort a kereskedésünkben, amelyikkel első látásra kialakul a szerelem. Így először nagy lesz a boldogság, de az ismerkedés közben, és később a normál hétköznapokban már előjöhetnek problémák, kiderülhetnek olyan dolgok, amikre soha nem is gondoltál volna. Az ilyen kellemetlen meglepetések megelőzésének érdekében érdemes jól átgondolni, hogy mik is az igényeid, elképzeléseid, esetleg érdemes a munkatársaink tanácsait is meghallgatni.
Melyek a fő szempontok egy elektromos motorkerékpár kiválasztásánál?
Hol szeretnéd használni? Terepen, vagy közúton?
Ha terepmotorozni szeretnél, akkor arra alkalmas motort kell beszerezni.
Mitől lesz alkalmas terepen történő használatra egy elektromos motorkerékpár?
- Kis tömeg. Ez terepezésnél alap. Minél kisebb a motor tömege, annál könnyebbé válik nagyjából minden a terepezés közben.
- Hosszú rugóutak. Mivel terepezéskor a talaj egyenetlen, ráadásul néha ugratni is szeretünk egyet-egyet, ezért fontos, hogy a futómű le tudja kezelni ezt az igénybevételt. Nem árt, ha legalább 150 mm -t tudnak rugózni a kerekek (a több az még jobb), és az is nagyon jó, ha a futómű paraméterei könnyen állíthatóak.
- Nagy hasmagasság. Ez is jó az egyenetlen talajon, mert sehová nem akad fel a motor túl könnyen.
- Jó tömegelosztás. Ez minden elektromos motorkerékpárnál jól jöhet, de a terepezéskor kifejezetten sokat segít, ha a kerekeken egyenletesen oszlik el a motor és a motoros tömege.
- Megfelelő motorteljesítmény. Élvezetes terepezésre rendszerint kevesebb lóerő (kW) is elegendő, az aszfaltos használathoz képest. Mindazonáltal nem ugyanannyi power kell egy jó kis erdei csatangoláshoz, vagy egy krosszpályához, esetleg falmászáshoz. A túl nagy teljesítmény félelmetes és veszélyes lehet a gyakorlatlanabb motorosok számára, tönkre is teheti az élményt ha végig retteg valaki, de egy vad krosszpályás csapatást meg az tud elrontani, ha nem megy eléggé a gép.
Természetesen a közutakon is lehet elektromos terepmotorral is közlekedni (az utcai változatokkal, megfelelő papírokkal), de oda már nem biztos, hogy ez a legpraktikusabb választás.
Ha ilyen motorok érdekelnek, nézz rá a Talaria Sting TL3000, Talaria TL4000, Talaria X3, Surron Light Bee vagy a Surron Ultra Bee modellekre, hátha pont ilyet keresel!
Milyen motorra van szükséged közúton?
Ha közúton szeretnél járni az elektromos motorkerékpároddal, akkor más fazonra van szükséged! Vagy robogóra, vagy valamilyen egyéb motorkerékpárra.
A közútra való motoroknál már inkább a kényelem, a pakolhatóság a lényeg. A terepmotoroknál felsorolt szempontok közül egyik sem kiemelkedően lényeges ebben a kategóriában, talán csak a megfelelő motorteljesítmény. Fontos a végsebesség és a hatótáv (ez mondjuk minden fajta elektromos motorkerékpárnál lényeges kérdés), amik valamennyire össze is függnek egymással, de főként az akkumulátor kapacitásától és a vezetési stílustól függ, hogy mennyit lehet elmenni egy töltéssel..
Ilyen, utcai célokra használható motorjaink pl.:
Silence S01, Silence S02, N-moto NCE, N-moto NCF, N-moto LX08, Tromox Ukko, Tromox Mino, CooPop vagy a Daytona e-Viball.
Milyen jogosítvánnyal rendelkezel?
Elektromos motorkerékpár vásárlásakor az is felmerül, hogy milyen jogosítvánnyal rendelkezel.
Ha csak autóra van jogosítványod (“B” kategória), akkor a segédmotorkerékpár kategóriát vezetheted. Szintén, ha pont erre a kategóriára van jogsid (“AM”). Ha korlátlan nagymotoros jogosítványod van (“A”), akkor minden mocival mehetsz, ha korlátozott (“A1”, vagy “A2”), akkor az ennek megfelelő gépekkel, ami nem nagy gond, mert a legtöbb elektromos motorkerékpár belefér az A1-be, de ezek már rendszámos motorok. Itt írtunk róla, hogy elektromos robogóhoz milyen jogosítvány szükséges, a jármű kategóriákról pedig szintén bővebben beszéltünk.
Mire szeretnéd használni?
Ez a kérdés is összefügg az előzőekkel. Ha egyedül jársz, akkor elegendő lehet egy segédmotorkerékpár, de ha utast is szeretnél szállítani, akkor már rendszámos motorra lesz szükséged.
A segédmotorkerékpár kategóriába tartozó motorok max. 4kW motor teljesítménnyel rendelkezhetnek és max. 45km/h sebességgel mehetnek. Ezzel városban remekül el lehet járkálni, de hosszabb távra jobb a gyorsabb.
Ha magasabbrendű utakra szeretnél felmenni, akkor is kell a nagyobb, gyorsabb, mert egy sima főútra még felmehetsz a segédmotoroddal, de már ott sem kellemes, hogy a sokkal gyorsabb forgalom le akar nyomni, de egy autóútra, vagy autópályára már fel sem mehetsz rendszám nélkül. Ezért, ha agglomerációból való bejárásra használod az elektromos motorodat, akkor jól meg kell gondolni, hogy lesz-e ilyen szakasz az utazásban, vagy hogy mennyi időbe telik majd beérni. Itt az is fontos, hogy a végsebesség elegendően nagy legyen (~100km/h), és hogy a hatótáv is lefedje a megtenni kívánt utat. Agglomerációs bejáráshoz már nem baj, ha a motor tudja a 80-100km hatótávot.
A közúti elektromos motorkerékpárok jelenleg a városi közlekedésre és agglomerációból való bejárásra a legolcsóbb és leggyorsabb alternatívák (igen, még a bérletnél is olcsóbb lehet a bejárás), de hosszú, sok száz kilométeres túrákra még jobbak a benzinesek.
Az elektromos terepmotorok is remekül használhatóak pár órás csatangolásokra, hard endurózásra, krosszpályázásra, mert a rider is elfárad akkorra, amikorra az akkumulátor, de ezek sem alkalmasak még sok száz km-es tereptúrákra, még ha egy-két gyártó próbálkozott is már ilyen célra készített modellekkel (a jelenlegi akkutechnika még erre nem jó, hiába tudna bármit is a motor).
Ha kifejezetten kis gépre van szükség, mondjuk egy lakóautóba, nyaraló sarkába, akkor olyan kis motorokat érdemes megvenni, mint a Tromox Mino, vagy Tromox Ukko, CooPop, Surron Light Bee, vagy Talaria TL2500. Ezek kis helyet foglalnak, könnyűek, könnyű őket mozgatni is.
Milyen gyártmányokban érdemes megbízni?
Egyértelműen a jókban! De mitől jó egy elektromos motorkerékpár?
Az akkumulátor
Kezdjük a legérzékenyebb résszel, az akkumulátorral! Csak a lítiumos technológiával érdemes foglalkozni. Kaphatóak még ólmos akkuval is motorok, de ezeket azonnal el kell felejteni. Nehezek, egy évet bírnak az akkuk, nem tudnak megfelelően nagy teljesítményt leadni, naivság ezekkel foglalkozni, még akkor is, ha az áruk első pillantásra csábítónak néz ki. Garantált a rossz szájíz!
A lítiumos aksik közül sem mindegy, hogy milyen van a motorban. A márkás cellák biztosítják a hosszú idejű, jó működést, de ehhez kell jó BMS is. Ezt profi cégek tudják garantálni, mint pl. a Greenway. Komoly garanciákat biztosítanak, van európai szerviz központjuk, nem véletlen, hogy rengeteg elektromos motorkerékpár gyártó velük dolgozik.
Egy ismeretlen cég ismeretlen terméke lehet akármilyen. Még ha meg is ígérik a márkás cellákat, ki tudja valójában mi van a pakkban?
A márkaképviselet
Az is fontos, hogy legyen itthon importőr, márkaképviselet, akikhez fordulni lehet probléma esetén. Lehet, hogy az Alibaba többet kínál kevesebbért, de mire ideér (ha ideér és ha az ér ide amire számítasz), akkor biztos, hogy semmilyen garanciát nem fogsz tudni érvényesíteni. Érdemes megnézni a motor kivitelezését, mennyire van egyben, mennyire igényesek a részletek, mennyire jó a vezetési élmény. Azonnal meg lehet érezni, ha egy motor rendesen egyben van.
A gyártó nemzetiségén nem érdemes sokat aggodalmaskodni, mert nem attól függ a minőség. A kínaiak gyártják a legjobb és a legrosszabb elektromos motorkerékpárokat is, de nagyon különböző áron! Mindenesetre olcsóbbak tudnak lenni mint egy azonos minőségű nyugati versenytársuk, de nem sokkal. Ami túl olcsó, ott valami gyanús körülménynek kell lennie, amit érdemes kideríteni. A motorral van-e baj, vagy csak valami kereskedelmi akció miatt van ez így?
Összegezve
A fentieken felül természetesen fontos, hogy passzoljon hozzád a motor (méret és ergonómia), de az is, hogy szeresd mind kinézetre, mind a vezetési élményt tekintve, mert végül is ennyi agyaskodás után nem árt egy kis érzelem sem…
Pusztai József
elektrorider, tulajdonos