Megfigyelhető mostanában, hogy a roller általában egyre közkedveltebb közlekedési eszköz a nagyvárosokban. Régebben a gyerekek játékszere volt, nem is lehetett annyifélét és olyan jó minőségűeket kapni, mint manapság. Most viszont olyan könnyű, szép, praktikusan összecsukható és veszettül jól guruló darabok érhetőek el bármelyik sportboltban, hogy senkinek nem lehet panasza.
Kinek való a roller?
Használják gyerekek, fiatalok, idősebbek, de aki próbálta tudja, hogy kell hozzá kondi. Tempósabban haladva, főleg így nyáron rendesen megizzad az ember, ami nem mindig kívánatos a nap során. Szerencsére gyorsan született megoldás, mégpedig az elektromos rollerek képében.
Mik az elektromos roller előnyei?
Ezeket nem kell hajtani, mert „maguktól” mennek, viszont a kis méret, a fordulékonyság, összecsukhatóság és kézben való hordozhatóság is megmarad. Ily módon az elektromos roller ideális közlekedési eszközzé válik a nagyvárosokban. Azért nagyon jó, mert használatát kombinálni lehet a tömegközlekedéssel. Otthonról kigurul valaki a buszmegállóba, összecsukja a rollerét, felszáll a buszra, utána leszáll, elgurul az irodába, felmegy a lifttel és az összecsukott elektromos rollerét beteszi az íróasztala alá, ahol persze fel is tölti az akkukat céges árammal, aztán munka után intézi amit kell és végül hazamegy. Közben nem vett el tőle sok időt az ide-oda gyaloglás a városban és mivel az elektromos rollert nem kell hajtani, így meg sem izzad napközben. Ugyanígy, egy jó elektromos roller képes tökéletesen kiváltani egy BKV bérletet, extrákkal.
A tökéletes megoldás az elektromos roller!
Mi például Solymáron lakunk, ami nem egy világváros, de azért vannak távolságok, ráadásul dimbes-dombos az egész. Szuper vonat megy a Nyugatiba, a város szívébe. Sokan nem akarunk 30-45 percet sétálni az állomásra, autóval kimenni pedig több szempontból sem ideális. Az autót 10 perc menetért kár beindítani, hamar elfogy a parkolóhely, ellophatják az autót, stb. A kerékpár túl nagy, hogy felvigyük a vonatra, otthagyni az állomáson nem jó, ráadásul benn a városban is jól jöhet egy a BKV-nál gyorsabb közlekedési eszköz. A tökéletes megoldás az elektromos roller!Reggel gurulás az állomásra (főleg lefelé, de az hazafelé felfelé lesz…), roller összecsuk, vonattal be a Nyugatiba. Onnan a rollerrel tudok menni mindenhová a városban, nincs is BKV bérletem. Egy év alatt meg tud térülni egy közepes szintű elektromos roller ára csak ebből úgy, hogy év közben rengeteg időt megtakarítok a lassú városi bumlizás kiváltásával!
Milyen az az elektromos roller, ami alkalmas a fenti felhasználásra?
Van néhány szempont, amit érdemes figyelembe venni.
Mivel a roller elektromos, ezért kell bele akkumulátor. Az akkumulátor viszont drága és nehéz, viszont senki nem szeret 40 kilót felcipelni a buszra. Viszont az akku kapacitásától függ az elektromos roller hatótávolsága. Feloldhatatlan az ellentét? Szerencsére az új, lítiumos akksikkal már nem. Egy elektromos roller 10-20kg között kell legyen, mert ha nehezebb, akkor nem tudjuk cipelni, ha könnyebb, akkor vagy kicsi az akku és nem jutunk el vele sehová, vagy nagyon vékony, gyenge anyagokból van az egész roller, ami pedig simán lehet életveszélyes is.
Egy elektromos rollertől a fenti felhasználási módok mellett méltán várható el egy legalább 30km-es hatótávolság.
Milyen legyen az elektromos roller motorja?
Milyen legyen a motorja? Ettől függ az elektromos rollerrel elérhető sebesség és az emelkedőkön való kapaszkodóképesség is. Ehhez nem árt, ha van 300 wattunk, de az 500W még jobb. A mai elektromos rollerek legtöbb esetben fronthajtásosak, agymotorral megoldva. Előfordulnak olyan típusok is, amiknél mind a két kerék hajtott. Az agymotor jó, mert közvetlen hajt, halk, nincs lánc, vagy bordásszíj. Jó, ha a roller végsebessége megvan 25-40km/h, a több már veszélyes (már ez is lehet az, ha valaki ész nélkül megy), a kis kerekekkel és a majdnem függőleges kormányszárral. Könnyű vele fejre állni, de legalább ne nagyon gyorsan tegyük… A biciklis bukósisak használata mindenképpen ajánlott!
Milyen legyen az elektromos roller futóműve?
Nagyon fontos, hogy milyen a futómű és a kerekek. A nagyobb kerekek jobban veszik az útegyenetlenségeket, de a túl nagyok már rontják a praktikus pakolási szempontokat. Egy legalább 8-9 inches ajánlott. Hogy tömör legyen az abroncs, vagy szelepes? Mindkettőnek van előnye és hátránya is, az elektromos rollerek legtöbbje fújható kerékkel készül. Könnyebb, jobban csillapít, de defektet is kaphatunk vele. Egy elektromos rolleren jó ha van rugózás elöl-hátul. Ez csillapítja az útegyenetlenségeket, és a kerék sem akad el olyan könnyen.
További fontos szempontok elektromos roller vásárlás előtt
Fontosak a fékek is. Az a jó, ha mindkét kerék fékezhető. A legtöbb elektromos roller hatékony tárcsafékekkel készül, hátra szoktak dobféket is rakni, mint régebben a motoroknál. Az a lényeg, hogy jól fogjanak! Az első fék kezelése az orra esés veszélye miatt óvatosságot igényel!
Nem tűnik fontos szempontnak, de mégis nagyon fontos, hogy a roller összecsukása hogyan működik. Sok elektromos rollernél olyan megoldásokat alkalmaznak, amik hamar kikopnak és a kormány kimerevítése bizonytalanná válik. Az sem kellemes, ha haladás közben lötyög a kormány, de rosszabb esetben össze is csukódhat. Ez egy 30km/h-val haladó elektromos rollernél megengedhetetlen! Azok a megoldások jobbak, mikor az egész kormányszár rácsukható a rollerre, ha maga a kormányszár van megtörve az problémásabb lehet.
Mivel a forgalomban használjuk az eszközt, nagyon fontosak a lámpák is. Sötétben lámpa nélkül, hangtalanul száguldozni nem kicsit antiszociális és önveszélyes.
Hogyan közlekedjünk egy elektromos rollerrel?
Hogyan közlekedjünk egy elektromos rollerrel? Legfőbbképpen úgy hogy sem magunkat, sem másokat ne sodorjunk veszélybe. Az elektromos hajtás halk. A gyalogosok nem hallanak meg minket, miközben legtöbbször közöttük cikázunk, ezt figyelembe kell venni. Nem jó ijesztgetni őket, elütni meg aztán főleg! A kerékpárút talán a legproblémamentesebb terep, a járdán csak óvatosan, nem veszélybe sodorva senkit, az utakon pedig szintén óvatosan, nem veszélyeztetve magunkat, mert az autók között ha baj van, mindenképpen mi húzzuk a rövidebbet… A világban jellemzően, de Magyarországon sincs szabályozva az elektromos rollerekkel való közlekedés. Az sincs, hogy milyen lehet egy ilyen gép, az sincs, hogy hogyan lehet szabályosan használni. Egyelőre mindenkinek a józan belátása az iránymutató. Fontos, hogy hogyan használjuk az elektromos rollerünket és az is, hogy milyet adunk a gyerekeink kezébe. Vannak olyan helyek, pl. legutóbb Párizs, ahol az eszetlen elektromos rollerezés miatt már megszorító intézkedésekre volt szükség, amiket nemrég be is vezettek.
Próbáljuk civilizáltan használni ezt az eszközt, mert kár lenne kitiltatni az elektromos rollereket a városi közlekedésből, mert rendkívül praktikus és szórakoztató eszközökkel lennénk szegényebbek!