Talaria Sting R vs. Malaguti XAM

Bevezetés

Az elektromos motorok térhódítása új lehetőségeket teremt a két keréken közlekedők számára. A Malaguti új elektromos endurója, az XAM, bár valójában az RFN kínai cég által gyártott Ares terepmotor átnevezése. A gyártó új szereplő az elektromos terepmotorok piacán. Ebben a cikkben elemezzük a Talaria Sting R, vagyis TL4000 és a Malaguti XAM technikai paramétereit, felépítését, teljesítményét és különböző egyéb aspektusait, hogy kiderüljön, melyik jármű lehet az igazi győztes.

Technikai paraméterek

A technikai paraméterek vizsgálata során egyértelműen látszik, hogy mindkét modell rendkívül versenyképes, azonban a TL4000 számos szempontból kiemelkedik. A magasabb feszültség, áramerősség és nyomaték szinte garantálja a kiváló teljesítményt, ez egyértelműen mutatja a TL4000 előnyét.

Lássuk:

Talaria TL4000Malaguti/RFN
feszültség60 v72 v
áramerősség45 Ah35 Ah
akkumulátor kapacitás2,7 kWh2,6 kWh
nyomaték motor tengelyen45 Nm60 Nm
nyomaték hátsó keréken375 Nm270 Nm
teljesítmény4-8 Kw5-11 Kw
Talaria TL4000 elektromos terepmotor
Talaria TL4000 elektromos terepmotor

Akkumulátor

Az akkumulátorok terén a TL4000 további előnyökkel rendelkezik. A kisebb feszültségből származó 100 Wh különbség ellenére a TL4000 takarékosabb, így nagyobb hatótávolságot kínál (nagyjából 10-15%-kal nagyobb lehet a hatótávja). A könnyen cserélhető akkumulátorok és a gyorsabb töltési idő csak tovább erősíti a TL4000 pozícióját.

Mindkettő motor akkumulátora kivehető. A Talaria-é állítva van és könnyebben kijön, a Malaguti aksija kicsit nehezebben jön ki és nagyjából fektetve van. Ami kicsit aggasztó, hogy hátul a csatlakozó elég szabadon helyezkedik el rajta, így kapja a sarat, vizet. A rövid tesztek során nem volt belőle baj, de az idő majd megmutatja, hogy ez valódi probléma-e.

Töltés

A Malaguti / RFN -nek 10A-es, míg a Talarianak 12A-es töltője van, így a töltésnél egy kicsit alul marad a Malaguti. Ez annyit jelent, hogy a Talaria a valamivel nagyobb aksit 3 órán belül tölti fel, a Malagutinak viszont több, mint 3 óra kell a 0-ról 100-ra való töltéshez.

Hajtás

A hajtás terén a Talaria TL4000 egyedi megoldásokat alkalmazva, a primer fogaskerék áttételével, és a könnyebb motorral ismételten bizonyítja előnyeit. A kiegyensúlyozott és rugalmas felépítése kiválóan illeszkedik az off-road és a városi környezethez is.

A különbség

A két motor közötti legnagyobb különbség az, hogy míg a TL4000 motorja egy primer fogaskerék áttételt hajt meg, és utána az hajtja meg a láncon keresztül a hátsó kereket, a Malagutinál a motor közvetlen hajtású. 

Egy hosszú lánccal hajtja a hátsó kereket. Ez két különböző gépészeti megoldás, de a végeredmény szinte ugyanaz. A kisebb teljesítményű, nagyobb fordulatszámú motor könnyebb, és az áttételezésnek köszönhetően bizonyos feltételek mellett nyomatékosabb lehet, mint az, ami áttétel nélkül, direktben hajtja a kereket. A könnyebb motor jelentette előny viszont a primer hajtás tömegénél visszajön, és végeredményben mind a kettő motor 68 kilogramm. 

A Malaguti és a Talaria felépítése

Ha a motorok felépítését nézzük, az első villák elég hasonlóak, a hátsó himbás megoldás kicsit más felépítésű, de lényegében ugyanazt tudja. 

Ami nagyobb eltérés, az a hátsó lengővilla hossza, mely forgásponttól tengelyig a Malagutinak 62 cm, a Talariának pedig 49 cm. 13 centi elég nagy különbség, és ezt a tengelytáv is tükrözi, ami 1250 és 1330 mm, itt már „csak” 8 cm az eltérés. És nem a hossza a legszembetűnőbb különbség, hanem a lengővilla felépítése. A TL4000-es hagyományos egybe hegesztett, vaskos aluminium lengővillával rendelkezik és normál csapágyakkal csatlakozik a vázhoz. A Malaguti ezzel szemben két présöntvény aluprofillal oldja ezt meg egy közdarabbal összecsavarozva, és g-szemmel csatlakozik a vázhoz, ami elég érdekes viselkedést kölcsönöz a motornak, de meg lehet szokni. Hogy mennyire tartós, az idővel ki fog derülni.

Viselkedésükben is visszaköszön, hogy ugyan feljárózni egy kicsit könnyebb a Malagutival a hosszabb hátsó villa miatt, minden más helyzetben viszont sokkal fürgébb és élvezetesebb a TL4000-essel menni. 

Az ülésmagasságuk is majdnem egyforma, a TL4000 87 cm, míg a Malaguti 86 cm.

Kerekek tekintetében masszívabbak a Malaguti elöl 19 hátul pedig 18-as kerekei, de a Talariaval sem volt soha probléma, aminek az esetében elöl-hátul 19” a kerék. Pozitívum lehet, hogy a 18-asra könnyebb gumit találni.

Fékrendszer és rugózás

A fékek

A fékrendszer és rugózás tekintetében mindkét modell magas minőségű megoldásokat kínál. A kidolgozott fékek és a rugózásban mutatkozó szimmetria további előnyöket biztosít a TL4000 számára, növelve a vezetés biztonságát és kényelmét.

Ugyanolyan gyártmányú bringa fék van mind a két motoron, más feliratozással, így a fékbetét is csereszabatos. A kettő közötti különbség, hogy a Talaria fékek kidolgozottabbak, a Malaguti /RFN pedig sokkal robusztusabb fékcsöveket használ. 

Rugózás

Mind az első teleszkóp, mind a hátsó gátló ránézésre ugyanazt a szintet hozza, nem egy felsőkategóriás szett, de tudja, amit tudnia kell. A Malaguti /RFNhimbája kicsit más rendszerű, mint a TL4000-é, és körülbelül úgy aránylanak egymáshoz, mint a hátsó villák. Ugyanúgy vékonyabb és két részből van. A villákon eggyel több tekerő van a Talarián, de mindkettő hasonlóan használható.

Ha a motorok árait nézzük, tízezer forint különbség van a TL4000 javára, de 2.300.000 Forintnál nem hiszem, hogy ez lesz valakinek a döntő érv.

Talaria TL4000 elektromos terepmotor
Talaria TL4000 elektromos terepmotor

Összegezve

Miután alaposan megvizsgáltuk mindkét modellt, összességében kijelenthető, hogy a TL4000 a jobb elektromos enduro. A technikai paraméterek, a hatótávolság, a gyorsabb töltés, a hajtás és a felépítés terén mutatkozó előnyei egyértelműen rámutatnak a TL4000-re, mint a választandó elektromos endurora. Habár áraiban némileg magasabb, a teljesítmény és a megbízhatóság szempontjából a befektetés megtérül. A TL4000 tehát a végső győztes az elektromos endurók küzdelmében, és ígéretet kínál a motorosok számára egy kiváló vezetési élményre

További blogbejegyzéseink

E Ride Pro SS elektromos terepmotor
E Ride Pro SS elektromos terepmotor
Talaria Sting Pro, vagyis Talaria TL5500 elektromos terepmotor
RXF elektromos gyerekmotor
Élménymotorozás Piliscséven
Talaria X3 concept elektromos terepmotor
Elektrorider fekete pöttyök

Még több érdekelne?

Kövess minket hasonló izgalmas tartalmakért a social media felületeken!

Elektrorider fekete pöttyök

Még több érdekelne?

Kövess minket hasonló izgalmas tartalmakért a social media felületeken!

2023.10.13-án pénteken 12 órától zárva vagyunk. Hétfőn várunk titeket szeretettel a megszokott nyitvatartás szerint!

Zárvatartást jelző felirat