Bevezetés
Az elektromos motorok térhódítása új lehetőségeket teremt a két keréken közlekedők számára. A Malaguti új elektromos endurója, az XAM, bár valójában az RFN kínai cég által gyártott Ares terepmotor átnevezése. A gyártó új szereplő az elektromos terepmotorok piacán. Ebben a cikkben elemezzük a Talaria Sting R, vagyis TL4000 és a Malaguti XAM technikai paramétereit, felépítését, teljesítményét és különböző egyéb aspektusait, hogy kiderüljön, melyik jármű lehet az igazi győztes.
Technikai paraméterek
A technikai paraméterek vizsgálata során egyértelműen látszik, hogy mindkét modell rendkívül versenyképes, azonban a TL4000 számos szempontból kiemelkedik. A magasabb feszültség, áramerősség és nyomaték szinte garantálja a kiváló teljesítményt, ez egyértelműen mutatja a TL4000 előnyét.
Lássuk:
Talaria TL4000 | Malaguti/RFN | |
feszültség | 60 v | 72 v |
áramerősség | 45 Ah | 35 Ah |
akkumulátor kapacitás | 2,7 kWh | 2,6 kWh |
nyomaték motor tengelyen | 45 Nm | 60 Nm |
nyomaték hátsó keréken | 375 Nm | 270 Nm |
teljesítmény | 4-8 Kw | 5-11 Kw |
Akkumulátor
Az akkumulátorok terén a TL4000 további előnyökkel rendelkezik. A kisebb feszültségből származó 100 Wh különbség ellenére a TL4000 takarékosabb, így nagyobb hatótávolságot kínál (nagyjából 10-15%-kal nagyobb lehet a hatótávja). A könnyen cserélhető akkumulátorok és a gyorsabb töltési idő csak tovább erősíti a TL4000 pozícióját.
Mindkettő motor akkumulátora kivehető. A Talaria-é állítva van és könnyebben kijön, a Malaguti aksija kicsit nehezebben jön ki és nagyjából fektetve van. Ami kicsit aggasztó, hogy hátul a csatlakozó elég szabadon helyezkedik el rajta, így kapja a sarat, vizet. A rövid tesztek során nem volt belőle baj, de az idő majd megmutatja, hogy ez valódi probléma-e.
Töltés
A Malaguti / RFN -nek 10A-es, míg a Talarianak 12A-es töltője van, így a töltésnél egy kicsit alul marad a Malaguti. Ez annyit jelent, hogy a Talaria a valamivel nagyobb aksit 3 órán belül tölti fel, a Malagutinak viszont több, mint 3 óra kell a 0-ról 100-ra való töltéshez.
Hajtás
A hajtás terén a Talaria TL4000 egyedi megoldásokat alkalmazva, a primer fogaskerék áttételével, és a könnyebb motorral ismételten bizonyítja előnyeit. A kiegyensúlyozott és rugalmas felépítése kiválóan illeszkedik az off-road és a városi környezethez is.
A különbség
A két motor közötti legnagyobb különbség az, hogy míg a TL4000 motorja egy primer fogaskerék áttételt hajt meg, és utána az hajtja meg a láncon keresztül a hátsó kereket, a Malagutinál a motor közvetlen hajtású.
Egy hosszú lánccal hajtja a hátsó kereket. Ez két különböző gépészeti megoldás, de a végeredmény szinte ugyanaz. A kisebb teljesítményű, nagyobb fordulatszámú motor könnyebb, és az áttételezésnek köszönhetően bizonyos feltételek mellett nyomatékosabb lehet, mint az, ami áttétel nélkül, direktben hajtja a kereket. A könnyebb motor jelentette előny viszont a primer hajtás tömegénél visszajön, és végeredményben mind a kettő motor 68 kilogramm.
A Malaguti és a Talaria felépítése
Ha a motorok felépítését nézzük, az első villák elég hasonlóak, a hátsó himbás megoldás kicsit más felépítésű, de lényegében ugyanazt tudja.
Ami nagyobb eltérés, az a hátsó lengővilla hossza, mely forgásponttól tengelyig a Malagutinak 62 cm, a Talariának pedig 49 cm. 13 centi elég nagy különbség, és ezt a tengelytáv is tükrözi, ami 1250 és 1330 mm, itt már „csak” 8 cm az eltérés. És nem a hossza a legszembetűnőbb különbség, hanem a lengővilla felépítése. A TL4000-es hagyományos egybe hegesztett, vaskos aluminium lengővillával rendelkezik és normál csapágyakkal csatlakozik a vázhoz. A Malaguti ezzel szemben két présöntvény aluprofillal oldja ezt meg egy közdarabbal összecsavarozva, és g-szemmel csatlakozik a vázhoz, ami elég érdekes viselkedést kölcsönöz a motornak, de meg lehet szokni. Hogy mennyire tartós, az idővel ki fog derülni.
Viselkedésükben is visszaköszön, hogy ugyan feljárózni egy kicsit könnyebb a Malagutival a hosszabb hátsó villa miatt, minden más helyzetben viszont sokkal fürgébb és élvezetesebb a TL4000-essel menni.
Az ülésmagasságuk is majdnem egyforma, a TL4000 87 cm, míg a Malaguti 86 cm.
Kerekek tekintetében masszívabbak a Malaguti elöl 19 hátul pedig 18-as kerekei, de a Talariaval sem volt soha probléma, aminek az esetében elöl-hátul 19” a kerék. Pozitívum lehet, hogy a 18-asra könnyebb gumit találni.
Fékrendszer és rugózás
A fékek
A fékrendszer és rugózás tekintetében mindkét modell magas minőségű megoldásokat kínál. A kidolgozott fékek és a rugózásban mutatkozó szimmetria további előnyöket biztosít a TL4000 számára, növelve a vezetés biztonságát és kényelmét.
Ugyanolyan gyártmányú bringa fék van mind a két motoron, más feliratozással, így a fékbetét is csereszabatos. A kettő közötti különbség, hogy a Talaria fékek kidolgozottabbak, a Malaguti /RFN pedig sokkal robusztusabb fékcsöveket használ.
Rugózás
Mind az első teleszkóp, mind a hátsó gátló ránézésre ugyanazt a szintet hozza, nem egy felsőkategóriás szett, de tudja, amit tudnia kell. A Malaguti /RFNhimbája kicsit más rendszerű, mint a TL4000-é, és körülbelül úgy aránylanak egymáshoz, mint a hátsó villák. Ugyanúgy vékonyabb és két részből van. A villákon eggyel több tekerő van a Talarián, de mindkettő hasonlóan használható.
Ha a motorok árait nézzük, tízezer forint különbség van a TL4000 javára, de 2.300.000 Forintnál nem hiszem, hogy ez lesz valakinek a döntő érv.
Összegezve
Miután alaposan megvizsgáltuk mindkét modellt, összességében kijelenthető, hogy a TL4000 a jobb elektromos enduro. A technikai paraméterek, a hatótávolság, a gyorsabb töltés, a hajtás és a felépítés terén mutatkozó előnyei egyértelműen rámutatnak a TL4000-re, mint a választandó elektromos endurora. Habár áraiban némileg magasabb, a teljesítmény és a megbízhatóság szempontjából a befektetés megtérül. A TL4000 tehát a végső győztes az elektromos endurók küzdelmében, és ígéretet kínál a motorosok számára egy kiváló vezetési élményre