
A német Triumphbikes cég készítet egy érdekes összehasonlítást, ahol meghallgathatjuk a Sur-Ron elektromos motort szíjhajtással és a klasszikus lánchajtással. Persze nagy meglepetés nincs, hiszen a szíjhajtás mindig is halkabb megoldás volt. Itt ezen a ponton szokták megkérdezni, akkor miért nem ezzel készülnek a ezek a Sur-Ron elektromos motorok?
A válasz egyszerűen annyi, hogy a szíjhajtás ugyan sokkal profibb sok szempontból(élettartam, karbantartási költség, zajmentes) de csak utcára, mert a terepen hamar elvérzik a sáros, durva terepkörülmények között, elég neki egy beszorult kavics és kukázhatjuk a nem olcsó szíjat, ami aszfalton akár 100 ezer km-t is vígan elmenne.
Lássuk azaz inkább halljuk a különbséget:
Lánchajtás
Szíjhajtás
Mi az a szíjhajtás?
A szíjhajtás (angolul belt drive) egy fogazott, gumiból és megerősített szálas anyagból (pl. karbon, kevlar) készült hajtószíj segítségével viszi át a nyomatékot a motor főtengelyéről a hátsó kerékre. A szíj egy fogazott tárcsára (szíjtárcsa) fekszik fel elöl és hátul is, hasonlóan a lánchajtáshoz, de mechanikailag egyszerűbb, csendesebb és karbantartásbarátabb rendszer.
Előnyök elektromos motorok esetében:
Csendes működés
Az elektromos motorok már eleve zajtalanabbak, mint a belső égésűek. Csökkenti a zajt, mivel nincs fém a fémen súrlódás, mint a láncnál. Ez városi közlekedésnél vagy túrázásnál különösen kellemes élményt ad.
Minimális karbantartás
A szíjak nem igényelnek rendszeres olajozást, feszítésük ritkábban szükséges, és nem nyúlnak úgy, mint a láncok. Ideális olyan felhasználóknak, akik nem szeretnek vagy nem tudnak gyakran karbantartani.
Tisztább üzem
A lánc kenőanyagot igényel, ami szennyezi a környezetet és a ruházatot is. Nem koszol, nincs olajfolt, nem ken össze csomagtartót, nadrágszárat.
Könnyebb és hatékonyabb hajtás
A szíjak általában könnyebbek, és ha jól tervezett rendszerrel párosulnak, kis súrlódási veszteséggel dolgoznak, ami elektromos járműveknél hatékonyabb energiaátvitelt jelent.