Tapasztalataink szerint a vásárlónik nagyobb része most ül át autóból, vagy a tömegközlekedésről motorkerékpárra. De miért vásárolnak benzines motor helyett elektromost manapság?
Mivel az új motorosokat nem kötik a beégett motoros előítéletek, mint a kötelező nagy köbcenti, nagy hang, sok lóerő, attól vagyok igazi férfi, stb., ők nyitottabbak az új technológia előnyeire. De sok olyan régi motoros is vásárol elektromost, aki képes nyitottan, érdeklődéssel állni a témához. Rendszerint nem is bánják meg.
Miért is jó az elektromos motor és mik a hátrányai?
Költségek
Nem meglepő módon majdnem mindig előjön az ár kérdése. Ugyanúgy, mint az autóknál az új elektromos jármű vásárlása egyelőre még valamivel többe kerül, mint egy hasonló kategóriájú benzines motoré. Ez a különbség gyorsan csökken, mivel ezt az akkumulátorok ára okozza amik egyre olcsóbbak. A jármű megvásárlása csak a kezdet. Az üzemeltetés során két jelentős költség tényező van.
Az egyik az üzemanyagköltség, a másik a szervizköltség. Mindkettőben az elektromos motor a nyerő!
Az üzemanyagköltség
Otthon a konnektorból “tankolva” 36, vagy 70 forint egy kWh energia költsége, és egy elektromos motor 3-4kWh felhasználásával simán megtesz 100km-t. Ez költségben 108-280,-Ft-ig terjed ami 1,08-2,8,-Ft kilométerenként. Egy hasonló kategóriájú benzines motor elmegy 2-4 literrel 100km-en. Ennek a költségei 1340-2800,-Ft körül alakulnak, ami 13,4-28,-Ft kilométerenkénti költséget jelent. Ez bizony tízszeres különbség az elektromos javára.
A szerviz költség
A szerviz költségek tekintetében hasonló a különbség, mert az elektromos motoron alig van mit szervizelni. Nincs olaj, olajszűrő, levegőszűrő, amit cserélni kellene. Néha cserére szoruló fékpofák vannak, de azok is lassabban kopnak el, mint a benzineseken. Ha az ember a használat idejére kalkulál, akkor már lehet, hogy az elektromos jön ki kedvezőbben a költségek szempontjából a benzines motorral szemben.
Használati kényelem
Nincs hang. Vannak szép hangú benzines motorok, de amikor az ember megtapasztalja, hogy milyen amikor nincs hang, akkor rájön, hogy az legalább olyan jó! Az, hogy így veszélyesebb a motorozás, mert az autósok nem vesznek észre tévhit. Több év tapasztalata mutatja, hogy nincs különbség. Egyedül a kiherélt kipuffogós, antiszociál motorokkal (amikkel jó érzésű emberek már nem járnak) látszik, hogy hamarabb észrevesznek, de a gyári hangú motorokhoz képest nem tapasztalható különbség. Itt is az elektromosnak áll a zászló.
Aki sokat megy, az különösen meg tudja becsülni az ilyen fajta zajterhelés hiányát. Ugyanez igaz a rezgésekre is, az elektromotoroknál nem tapasztalhatók ilyenek.
Nem lesz büdös a motoros ruhája. Igaz, hogy a benzines motoroknál is inkább csak a kétüteműek eregetnek bűzfelhőket, de az elektromosoknak meg egyáltalán nincsen semmilyen égésterméke, ami szennyezne, vagy bárkit zavarna.
Az elektromos motorkerékpárral azonnal el lehet indulni, nincs szükség a motor melegítésére, és a lámpánál sem jár a motor. Ez nem tűnik akkora dolognak, de ha az ember már járt elektromossal, akkor kiderül, hogy mégis az. Az egy-két perces melegítés is soknak tűnik az azonnali induláshoz hasonlítva.
Az elektromosnál nincsenek indítási gondok. Csak be kell kapcsolni és a motor megy. Nem kell indítózni, gyertyát pucolni, stb. Mondjuk egy jó állapotú benzines motornál sincs szükség ilyesmire.
Soha nem kell megállni a benzinkútnál. Ha a motorosnak van garázsa, vagy kertes háza, akkor csak beáll a szokásos helyére, bedugja a motort a konnektorba és másnap már feltöltve indulhat is. Szoktak aggódni a néhány órás töltés idők miatt, de nem érdemes. Reggelre tele szokott lenni az akksi. Akik emeletes házban laknak és az utcán kell hagyják a motorjukat, ott már nem ilyen jó a helyzet, mert ez esetben fel kell vinni a lakásba az akkumulátort tölteni. Az már van olyan kényelmetlen, mint a benzinkútra járás, szóval ez az előny csak annak áll, aki garázzsal, vagy kertes házzal rendelkezik.
Vezetési élmény a benzines motoroknál és az elektromosnál
Az elektromos motorok dinamikája teljesen más mint a benzineseké. Az elektromosoknál folyamatosan rendelkezésre áll a nyomaték, mindig egyenletesen húznak. A teljesítmény érzése is más, jellemzően nincs váltó, nincs kuplung. Ugyanannyi kW egy elektromosnál sokkal erősebb élményt ad, mint egy benzines motornál az egyenletes nyomaték miatt. Az esetleg szokatlan lehet, hogy míg egy benzinesnél érződik, hogy mikor “fogy el”, egy elektromosnál nem annyira. Ott egy egyenletes gyorsulás után a beállított sebességnél leszabályoz a motor, ami esetleg váratlanul érheti a rider-t az első motorozások alkalmával, de aztán megszokottá válik ez is.
Az elektromos robogózás pedig teljes egészében hozza a szokásos robogó életérzést.
Trendiség
Az elektromos motor érdekes és menő. Akinek ilyen van, tapasztalhatja, hogy a piros lámpánál, vagy ha megállt valahol sokan érdeklődnek hogy mi is az amin ül és mit tud.
Ahhoz nagyon komoly benzines motor kell, hogy ennyire érdeklődjenek az emberek.
Támogatások
Ebben Magyarország nem jól teljesít. Míg a legtöbb környező országban vannak jó támogatások elektromos motorkerékpárokra, addig itthon nincsenek. Az elmúlt években két elektromos autós pályázatba legalább próbálták belenyomni a motorokat is, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Egy kisebb intenzitású, de folyamatos támogatás segítene a vásárláskori árhátrány megszüntetésében, ösztönözve a környezetkímélő motorok terjedését, de ilyen sajnos itthon nem elérhető, tehát, ez még sajnos nem szól az elektromos motorok mellett.
Benzines vagy elektromos?
Az elektromos motorkerékpár sok felhasználásra kedvezőbb választás, mint a benzines, van ahol azonban még a benzinesekkel jár jobban az ember.
Meg lehet határozni, hogy az elektromos motorkerékpár hol a legjobb:
városi, elővárosi közlekedésben, ahol a tervezett napi megtett táv 100km-en belül van (kivéve, ha van töltési lehetőség pl. napközben a munkahelyen). Az is előny, ha otthon egyszerű a töltése, egy konnektorból, ami mellé oda lehet állítani a motort.
Vannak speciális esetek, pl. a futárok, akik ennél többet is mennek naponta, ők forgóban cserélgetnek több akkumulátort is.
Nagyon jók még az elektromos terep-motorkerékpárok is krosszozásra, endurózásra, szabadban való csavargásra, de nem alkalmasak hosszú tereptúrákra az akkumulátorok korlátozott kapacitása miatt.
Pusztai József
az elektrorider tulajdonosa