14 ok, hogy miért az elektromos motor a kedvenc közlekedési eszközöm a mindennapokban?

Az utóbbi három évben a mindennapi városi közlekedésre csak elektromos motorokat használtam, így észrevétlenül hozzászoktam azok számos előnyéhez, amik közül sokat észre sem vettem volna, ha néha nem ülök vissza benzines motorra. Először mindenkinek csak az tűnik fel, hogy mennyire jó elektromossal motorozni, de nem mindig tudatosodik, hogy miért. Most, hogy itt a jó idő, tavaszodik, hobbi és szórakozás jelleggel is több időm jut a motorozásra. Sokszor előkerültek a benzinesek, és a következő különbségeket vettem észre:

1. Az elektromost nem kell melegíteni

Apró különbség, de gyorsan hozzá lehet szokni, hogy az elektromost kihozom a garázsból, elfordítom a kulcsot és már azonnal indulok is. Ez az előny igazából akkor esett le, amikor ráültem a 800-as benzinesre és perceket kellett járatnom, hogy végre elindulhassak. Nem nagy probléma, de meglepett, hogy kissé türelmetlen lettem a motor melegítéséhez.

2. Az elektromos motor sem melegít engem

Megint csak nyáron jött a meglepetés, hogy a benzinesre ülve mekkora hőt okád a blokk és hogy mennyire meleg a kipufogókönyök. Ehhez is hozzá voltam szokva korábban, de most a sok villanyozás után mégis nagyon feltűnő volt a különbség. Mondhatnánk, hogy azért ez télen előnyös is lehet. Mondhatnánk, de télen nem igazán motorozunk, vagy legalábbis nem annyit, mint nyáron, ráadásul ha mégis megyünk télen, akkor rendesen fel vagyunk öltözve, tehát a meleg blokkból eredő előny nem annyira izgalmas.

3. Az elektromosnak nincs hangja

Ezt sokszor hátránynak, sőt veszélyforrásnak állítják be az elektro-szkeptikusok, de nem az.

A forgalomban semmit sem számít, nem tapasztalok különbséget ahhoz képest, mikor benzinessel megyek. Autósként is figyeltem a dolgot és tényleg nincs különbség. Ma már minden autóban fenn van az ablak a légkondi miatt, így a motorosokat rendszerint akkor veszik észre, mikor látszanak, és akkor hallják meg, mikor már elfelé mennek. Kivételt képeznek a nyitott kipufogók, amik erősen antiszociális eszközök… Amikor villannyal érem utol a jó fej autósokat (már legalább a mezőny fele jó fej), ugyanúgy félrehúzódnak és elengednek, mintha benzinessel mennék, nem tapasztalok különbséget. Egy esetben van szükség nagyobb óvatosságra, mégpedig a gyalogosok megközelítésében. Mikor lassan gurulunk valamilyen zsúfoltabb részen, a gyalogosok simán kilépnek a villanymoci elé, mert a fülükre hagyatkoznak és nem néznek semerre.

Hangtalan elektromos közlekedés

Motorosként viszont ezerszer kellemesebb egy hangtalan motorral közlekedni. Kisebb a zaj okozta észrevétlen stressz, amivel csak akkor kerül tisztába az ember, amikor zajmentesen jár egy ideig. Azt veszi észre az ember, hogy imádja, hogy hangtalanul suhan és a motorhang egyre inkább zavarni kezdi. Vannak gyönyörű hangú motorok (a robogók pont nem ezek közé tartoznak), de az izgalmas szép hangjuk ugyanúgy terheli az embert, ami rendben van néha egy élménymotorozásnál, de a mindennapokban jobb a csend.

Elektromos robogó jogosítvány vagy jogosítvány nélkül?
Az elektromos motorok szinte hang nélkül suhannak.

4. Az elektromos nem rezeg, nincs rezonancia

Motorfüggő a dolog, az én 690-es egyhengeres KTM-em és a 800-as Ducati-m kifejezetten rezgős típusok, de az összes benzinesnél van érezhető rezgés, még a kis köbcentis robogóknál is. Ez is rendkívül fárasztó és kellemetlen tud lenni egy hosszabb motorozás alatt. Hasonlóan a többi felsorolt tünetnél ennek a hiánya tud nagy örömet okozni. Nagyon kellemes érzés, ha csak suhanunk, és nem rázza a kezünket a kormány, a lábunkat pedig a lábtartó.

5. Nem kell tankolni

Ez is apróságnak tűnhet, de azért jár a legtöbb ember a benzinkútra, mert muszáj. Én kifejezetten nem szeretem, hogyha emiatt néha megállásokat kell beiktatnom, nagyon sokszor a legalkalmatlanabb időpontokban. Az elektromosnál nincs ilyen. Ahogy beállok a garázsba, bedugom az eleve odakészített konnektorba (van akinek hosszabbító kell) és ennyi, reggel kihúzom és teli „tankkal” indulok. Ennél nincs kényelmesebb. Aki emeletes házban él és az utcán kell hagynia a motort, annak okoz némi kellemetlenséget, hogy felvigye tölteni az akkumulátort, sajnos erre egyelőre még nincs orvosság, csak a lift.

 

Mivel az elektromos motorok töltése hagyományos konnektorról történik (kb. mint egy telefon töltése), így igazából bárhova fel tudjuk tenni tölteni, akár a munkahelyen is. 

 

6. Nincs karbantartás

Elektromos motorkerékpárok között is van különbség. Az agymotoros gépek a legcsendesebbek és ezek igénylik a legkevesebb karbantartást. Néhány évente fékfolyadék, esetleg fékpofa, de az is ritkán. Mást nem kell csinálni rajtuk. Van bordásszíj hajtásos elektromos motor, azzal sem kell sokat törődni és vannak lánc hajtásúak is, ott a szokásos lánckarbantartásra van szükség. A benzines mocikban viszont olaj, olajszűrő évente legalább egyszer, jobban kopnak a fékek, robogókban a szíj, a görgők, stb.

7. Megbízhatóság

Fontos szempont a mindennapi ingázások során. Az elektromos motorok hajtáslánca jóval kevesebb komponensből tevődik össze mint a benzines motoroké, illetve nincsen motorolaj és benzin ami bele tud rohadni a blokkba. Az elektromos motorok achilles-sarkának az akkumulátort szokták tartani, viszont az ElektroBiker által forgalmazott motorok mindegyike kitűnő minőségű akkumulátorral van szerelve, így azok több száz töltési ciklus után is bőven 90 % feletti kapacitással üzemelnek.

8. Időmegtakarítás

Ebben hasonlóan jók a benzinesek és az elektromos motorok, de az elektromosnál nem kell benzinkútra menni és a szervizidő sincs. A lényeg, hogy motorral járjon az ember, mivel az a leggyorsabb városi, elővárosi közlekedési eszköz. Az autó nem ellenfél, hogyha sorok és dugók alakulnak ki, a tömegközlekedés is sokkal időigényesebb, a kerékpár pedig ugyanazt tudja, mint a motorkerékpár, csak lassabban és izzasztóbban. Motorral járva naponta órákat nyerhetünk, ami hónapok-évek alatt rengeteg idő az életünkből! 

9. Sok elektromosban van rükverc 

Ez nagyon kényelmes tud lenni, amikor szűk helyről kell hátrafelé kijönni, vagy Y-ban fordulni. A nagy benzines cirkálókban is előfordul ilyesmi, de az elektromos motorok közül a kisebbekben is van. Mellesleg menőzni is remekül lehet vele!

10. Nem leszek koszos, büdös

A kétüteműekkel közlekedve széljárástól és közlekedéstől függően nagyon sokszor itatja át a büdös olajfüst a motoros ruháját. Ilyen az elektromoson nincs. Igaz ez a négyüteműeken sem fordul elő. Az elektromos motorokból ráadásul nem tud folyni semmi. Nincs benne sem olaj, sem benzin. Nem keni össze a felhasználóját, vagy annak ruháját semmivel.

11. Más a vezetési élmény az állandó nyomaték miatt

Ez nagyon gyorsan függőséget okoz. A villany egyszerűen mindig megy és mindig jól megy. Sokkal jobb a vezetési élmény bármelyik benzines motornál, mert az elektromos motorok nyomatéka mindig rendelkezésre áll, a nyomatékgörbe szinte egyenes. Amire figyelni kell, hogy az elektromos motorok végsebessége rendszerint szoftveresen van lekorlátozva. Ez azt jelenti, hogy a végsebesség eléréséig végig jól húz a motor, nem gyengül el, de a beállított értéknél megáll, onnan bizony nem gyorsul tovább.

Ma már alap, hogy elektromos robogó járja a városokat
Ma már alap, hogy elektromos robogó járja a városokat

12. Nincs hangja, ezért másokat sem zavarok

Jobb érzés, hogy nem zavarok senkit. Amikor nincs forgalom, vagy este van, akkor kifejezetten zavar, ha hangos a motorom és felverem az utcák csendjét. Sokkal kellemesebb elektromos motorral menni, nem sértve a csendet. Ehhez annyira hozzá lehet szokni, hogy már kifejezetten zavar a kollégám robogója a nyitott kipufogójával, és mindig eszembe jut, hogy ez milyen antiszociális dolog, mert másokat sem jó zavarni.

13. Ismerkedés mindenhol

A motoros társadalom eléggé összetartó és barátságos, sokszor beszédbe elegyedik két motoros a piros lámpánál, de legalábbis köszön egymásnak. Ha elektromos motorral megy az ember, akkor fokozottan számíthat kérdésekre, tetszésnyilvánításra, nemcsak motorosoktól, de autósoktól is. Annyit életemben összesen nem beszélgettem piros lámpánál, mint amennyit az utóbbi pár évben, mióta elektromos motorral járok. Hasonló a helyzet parkoláskor is, olyankor is sokan leszólítják az embert.

14. Nem berreg a lámpánál

Ez is annyira jó, hogy érdemes külön megemlíteni. Az elektromossal megállok a pirosnál, vagy egy sorompónál és teljes a nyugalom és a csend. Tényleg állok és várok, egyáltalán nem használva üzemanyagot, vagy energiát. A benzinesre visszaülve nem győzök minden megállásnál csodálkozni, hogy pöfög, berreg alattam a motor, miközben éppen nem is haladok sehova.

Összefoglalva én nagyon szeretek elektromos motorral járni, és hiszem, hogy a városi és elővárosi közlekedésre ennél alkalmasabb eszköz nincs. Fontos megérteni, hogy itt nem az a helyzet hogy elektromos vagy benzines, erről szó sincs. Inkább az van, hogy mindennek megvan a megfelelő felhasználási területe, és szimpán a hétköznapokban jobb választás az elektromos.

 

 

Pusztai József,

az elektrorider tulajdonosa

 

További blogbejegyzéseink

Talaria TL3000 Sting elektromos terepmotor
Talaria Sting TL4000, MX4 elektromos terepmotor
Elektromos terepmotor és robogó Black Friday és Karácsony 2024
E Ride Pro SS elektromos terepmotor
Talaria Sting Pro, vagyis Talaria TL5500 elektromos terepmotor
RXF elektromos gyerekmotor
Elektrorider fekete pöttyök

Még több érdekelne?

Kövess minket hasonló izgalmas tartalmakért a social media felületeken!

Elektrorider fekete pöttyök

Még több érdekelne?

Kövess minket hasonló izgalmas tartalmakért a social media felületeken!

2023.10.13-án pénteken 12 órától zárva vagyunk. Hétfőn várunk titeket szeretettel a megszokott nyitvatartás szerint!

Zárvatartást jelző felirat