Minden nagyváros küzd a maga környezetvédelmi problémáival, aminek egyik oldala a légszennyezés, a másik a zaj. Ezen kívül a zsúfoltság is megnehezíti a nagyvárosi életet, a sok autó miatt a felszíni közlekedés lassú és stresszes. A fentebb említett problémákra kiváló megoldást nyújtanak az elektromos robogók.
Miért pont az elektromos robogók? Vegyük sorra a pontokat!
Az elektromos robogó kényelmesebb, mint a BKV
A tömegközlekedés lassú, rugalmatlan és az embernek nincs mindig kedve napi több száz emberrel összedörgölőzni, egymás izzadtságát szagolni… Az itt-ott pár tízperces várakozási idővel szépen gyarapodik a naponta elpocsékolt idő. Ráadásul az elektromos robogó havi üzemeltetése olcsóbb,mint egy BKV bérlet.
Az elektromos robogó gyorsabb, mit az autó?
Az autó drága és a nagyvárosok forgalmának csúcsidejében gyakorlatilag használhatatlan. A menetidők hosszúak, de nem is kalkulálhatók, mindenki stresszes, mindenki elkésik…
Emiatt ma már sokan használnak robogót a városban, ők már rájöttek, hogy így a menetidő tervezhető, a lehető legrövidebb, nincs parkolási díj és parkolási bírság, a végcéltól pár méterre meg lehet állni vele. Nemhogy nem stresszel az ember miközben ezzel közlekedik, de még jól is érzi magát.
Az elektromos robogó környezetkímélőbb, mint a normál robogó
A normál robogók viszont a környezetszennyezést nem csökkentik, sőt inkább növelik. A legtöbb segédmotornak (beszéljünk ezekről, mert ezek vezethetőek autós jogsival) számító robogó kétütemű.
Ezek sokat fogyasztanak, hangosak és nagyon komoly legszennyezők az elégő olaj miatt. Biztos ment már mindenki robogó mögött és érezte a bűzt. Ennél már csak a kopott dízelautók kormolása rosszabb, de az egy másik téma. Az elektromos robogók ellenben egyáltalán nem szennyezik a levegőt mert nem füstölnek.
Az elektromos robogó fenntartása olcsóbb, mint a normál robogóé
A fogyasztásuk jelentéktelen költséget ró a tulajdonosra, mert egy elektromos robogó „tankolása” a jelenlegi benzin- és áramárakkal kalkulálva csak 10-12%-ába kerül
egy kétütemű robogó tankolásához hasonlítva ugyanakkora távon. Mindemellett az elektromos robogókban nem kell hajtóműolajat cserélni, mert nincs bennük. Nem kell hajtószíjat és görgőket cserélni mert ilyesmik sincsenek bennük. Nem kell gyakorta motort felújítani, mert az elektromos robogók motorjában maximum a két csapágy kophat el egyszer… majd.. nagysokára.
Nemcsak a füst lesz kevesebb, ha elektromos robogókat használunk, hanem a por is. A városok szállópor szennyezésében jelentős tényező a járművek fékbetéteinek kopásából eredő por. Egy kétütemű robogó motorfék hatása minimális, csak a fékekkel lehet lassulást elérni. Minden minőségi elektromos robogó képes az energia visszatáplálásra fékezés közben. Ez a fékenergia nem a fékbetéteket koptatja, szállóport termelve, hanem növeli az akkumulátor töltését, hatótávot növelve,
„üzemanyagköltséget” (hajtóenergiát a helyes új kifejezés?) megtakarítva. Emiatt viszont az elektromos robogókon a fékbetétek és a féktárcsák cseréje sem nagyon fordul elő.
Az elektromos robogó csendesebb
Mivel az elektromos robogók agymotorosak, így a zajuk konvergál a nullához, ami szintén egy kellemes jellemzőjük. Sokan ezt problémásnak tartják, de tapasztalataink szerint ez nem okoz gondot sem az autósoknak, sem a gyalogosoknak, persze akkor ha az elektromos robogó vezetője is megfelelően figyel.
Mennyi az annyi?
Az elektromos robogók árának borsosságára gyakran szoktak panaszkodni az emberek. Valóban magasabb az áruk egy benzines robogóhoz hasonlítva, de fontos, hogy egy új elektromos robogó árát ne egy használt benzineséhez hasonlítsuk, mint ahogy az gyakorta megtörténik! Ha almát almához hasonlítunk, akkor az árkülönbség 15-30% körüli. A kezdeti árkülönbség viszont gyorsan elolvad, ha az elektromos robogó napi használatba kerül. Ha sokat mennek vele, nagyon gyorsan ketyeg a megtakarítás a tankoláson és a motor karbantartásán. Modellfüggő, de két év alatt napi használatban
már simán olcsóbbá válhat az elektromos robogó.
Nagy kerék, jó futómű
Budapest nem a tükörszerű útminőségéről híres. A robogók futóművei általában nem a legjobbak, ezért a kátyúkon szép nagyokat lehet koppanni. Ha valakit ez zavar, de az összes fentebb említett előnyt szeretné megőrizni, azoknak az elektromos motorkerékpárokat ajánljuk, amik nagy kerekekkel
és jó futóművekkel rendelkeznek.
Az időjárás ellen valóban nincs védve az ember, de fel lehet öltözni megfelelően. Az elektromos robogó (általában a robogók) talán annyiban jobb, mint egy motorkerékpár, hogy az idomok védik a lábat a kerékről felcsapó víztől és így az ember cipője szárazabb maradhat. Persze az a víz ami felülről
jön az mindenképpen elkapja a motorost.
Összefoglalva az elektromos robogók előnyeit és hátrányait a nagyvárosban:
+ környezetkímélő – új ára magasabb, mint a benzineseké
+ gyors – általában nem a legjobb futómű
+ ruha/cipőkímélő – nincs teteje, beesik az eső
+ nagyon olcsó üzemeltetésű
+ élvezetes
+ érzésben ad valami pluszt
Szerencsére ma már mindenféle elektromos robogó kapható a legkisebbektől az egészen komoly nagyrobogókig. Egy elektromos robogó kiválasztásánál is az igaz, ami más eszközök vásárlásánál is. A minőség számít. A legolcsóbb modellek rendszerint hagynak kívánnivalókat, több bosszúságot okoznak, mint örömet. A legdrágábbak sokszor indokolatlanul drágák. A közepes árszinten érdemes elkezdeni a keresést.
Mire figyeljünk elektromos robogó vásárláskor?
Egy elektromos robogó vásárlásakor érdemes vizsgálni a motorteljesítményt, az
akkuk kapacitását, típusát és gyártóját. A fékeket, a futóművet, a kivitel minőségét általában. A menetteljesítményeket (hatótáv, sebesség). Ki is kell próbálni, mert ha erre nincs lehetőség, akkor zsákbamacskát vesz az ember. Persze a dizájn is fontos, mert kell hogy tetsszen…
Végezetül annyit kijelenthetünk, hogy akik az ismeretségi körünkben eddig jó minőségű elektromos robogót vásároltak, elégedettek a választásukkal, sőt a villamos hajtás hamar egyfajta alapsztenderdé válik, a használóinál. Ezek az emberek utána már nem fogadják el a zajosabb, bűzösebb, problémásabb megoldásokat, nem lépnek visszafelé, ami szintén jelez valamit a fejlődési irányból.