Így tárold a lithium-ion akkumulátorokat

A minőségi elektromos járműveket gyártó cégek jelenleg a lithium-ion akkumulátor technológiára építik a termékpalettájukat, mivel jelenleg ez a legjobb, leghatékonyabb módja az energiatárolásnak. Az Elektrobikernél kizárólag olyan minőségi elektrmos motorokat forgalmazunk, amelyekben ilyen korszerű és nagyértékű lithium-ion akkumulátorok vannak. 

A lithium-ion akkumulátorok használata során csupán néhány egyszerű használati és tárolási szabályt kell betartani, aminek eredményeképpen az akksik hosszú ideig fognak szolgálni bennünket.

A lithium-ion akkumulátorok helyes használata

Hetente legalább egyszer töltsük fel 100%-raKerüljük a 20%-os töltöttségi szint alatti használatotA teljes töltöttséget követően ne hagyjuk hosszú ideig töltőnNe tároljuk lemerült állapotbanNe töltsük az akkumulátorokat 5 °C alatt.

Amikor napi rendszerességgel használjuk elektromos járművünket akkor az akkumulátorokkal kapcsolatban a következőkre kell odafigyelni:

Lithium-ion akkumulátorok hosszabb idejű helyes tárolása

A szakirodalom szerint a lithium-ion akkumulátorok önkisülése nagyon alacsony és 40% körüli töltöttségi szinten érdemes tárolni őket. Így minimalizálható az öregedés a használaton kívüli időszakban. A gyakorlatban azonban ez mégsem teljesen jelenthető ki minden esetben. Mivel a korszerű lítium akkumulátorok belsejében nem csak akkucellák vannak, hanem valamilyen felügyeleti elektronika is (BMS), ezért gyártónként nagy mértékben eltérhetnek a tárolási javaslatok. Alábbiakban összeszedtük, hogy általánosságban és gyártónként mi az a pár játékszabály, amit az aksikkal kapcsolatban be kell tartani.

Általános szabályok lithium-ion akkumulátor tárolása esetén

Száraz, jól szellőző helyen tároljuk, ahol a környezeti hőmérséklet 0-25°C, a relatív páratartalom <60%<Az akkumulátorhoz ne legyen csatlakoztatva a töltő, illetve ne legyen feszültség alá helyezve a tárolás soránHavonta legalább egyszer ellenőrizzük a töltöttségi szintet, szükség esetén a típusra jellemző módon (lásd lejjebb) járjunk elNe töltsük 5°C alatt az akkumulátort, és a töltés megkezdése előtt győződjünk meg arról, hogy az akkumulátor hőmérséklete legalább 10°CA tárolás utáni első használat előtt töltsük fel teljesen az akkumulátort.

AZ ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK BETARTÁSA MELLETT TÍPUS-SPECIFIKUSAN A KÖVETKEZŐKRE KELL ODAFIGYELNI, HA JÁRMŰVÜNKET HUZAMOSABB IDEIG TÁROLJUK.

SUR-RON LIGHT BEE X

A lithium-ion akkumulátort kb. 50%-os töltöttségi szinten eltehetjük télire. Ha van rá mód, fagymentes helyen tároljuk, de a hűvös 10-15 fokos hőmérséklet már elegendő, sőt előnyös lehet, mert lassítja az önkisülést. Havonta győződjünk meg arról, hogy a töltöttségi szint nagyjából változatlan maradt. Ehhez nyomjuk meg az akku tetején található kijelző melletti gombot.

SILENCE S01 / S02

Az akkumulátor garanciájának megtartásához a lithium-ion akkumulátort havonta legalább egyszer 100%-ra kell feltölteni. Ha egy ideig nem használod a motort az akkumulátort eléggé feltöltve kell hagyni ahhoz, hogy a töltés ne essen le a kritikus értékekre. A Silence-ek elektronikái fogyasztanak abban az esetben is, ha a motort nem használjuk. Emiatt érdemes néha ellenőrizni a töltöttségi szintet, nehogy teljesen lemerüljön az akkumulátor. Ha az akkumulátorok bizonyos feszültségszint alá esnek, akkor már többé nem működnek, nem tölthetőek fel. Ilyen esetben az akkumulátort el kell vinni a hivatalos szervizbe.

A Silence modelljei abban térnek el az összes többi elektromos robogótól, hogy az akkupakkban van egy elektromos fűtőegység. A Silence-ek téli használata a töltés szempontjából problémamentes, mert bármilyen hideg is van, a töltőkábelt a konnektorba csatlakoztatva, először a fűtés indul el, a töltést csak akkor kezdi meg a rendszer, amikor a cellák már megfelelő hőmérsékleten vannak.

DAYTONA E-VIBALL

Ha az E-Viball robogónk biztonságos zárt helyen tölti a telet, akkor kb. 50%-os töltöttségi szinten eltehetjük télire. Ez akkor igaz, ha a tárolás ideje alatt lehúzzuk mindkét akkumulátorról a főáramköri kábeleket. Fontos, hogy fizikailag is le legyenek húzva, nem elég az előttük található megszakító lekapcsolása, mert a fedélzeti elektronikának lekapcsolt megszakító mellett is van önfogyasztása.

Ha a robogónkat a tárolás ideje alatt szeretnénk nyomon követni, felügyelni, akkor az akkumulátorok csatlakoztatva maradhatnak. Ebben az esetben érdemes feltöltött állapottal kezdeni a tárolást. A beépített GPS modul és mobil adatkapcsolatért felelős felügyeleti elektronikának egy mobiltelefonhoz hasonló fogyasztása van, ezért a tárolási időszak alatt 1-2 havonta fel kell tölteni az akkumulátorokat. Mindenképpen töltsünk a lithium-ion akkumulátorba az előzőleg említett gyakorisággal, még akkor is, ha kijelzés szerint látszólag változatlan a töltöttségi szint.

HORWIN CR6

Az akkupakk kb. 50% töltöttségi szintje mellett megkezdhető a tárolása. A motorkerékpár menetirány szerinti bal oldalán található kis méretű ülés alatti CR6 feliratú műanyag takaróelemet óvatosan húzzuk le. 3 db műanyag pöcök fogja, amit párhuzamos, egyenletes húzással kézzel le lehet venni. Mögötte van egy kis billenőkapcsoló, ennek segítségével „hatástalaníthatjuk” a motort. Ez azért fontos, mert ha ez le van kapcsolva, akkor a teljes fedélzeti riasztó, zenélő, csipogó egység kikapcsol és nem fogyasztja az akkumulátort.

RIEJU NUUK

Az akkupakkot kb. 50% töltöttségi szintre töltve/merítve megkezdhető a tárolása. Havonta győződjünk meg arról, hogy a töltöttségi szint nem esett 40% alá. Szükség esetén töltsünk rá. Ennél a típusnál is tilos 0 fok közelében, vagy alatta tölteni az akkumulátort! A járműben egy kisméretű 12V-os ólomsavas akkumulátor is el van helyezve, a töltőkábel tároló rekesze alatt. Ennek a szinten tartása érdekében hagyjuk „gyújtáson” a motort legalább havonta 12 órára. Ennek végeztével ellenőrizzük a meghajtó akku töltöttségi szintjét is, mielőtt folytatjuk a tél álmot.

LVNENG LX05 / LX01 / LX02

Havonta győződjünk meg arról, hogy a töltöttségi szint jelző 100%-ot mutat. Ehhez nyomjuk meg az akku rövidebbik oldalának tetején található LEDsor melletti gombot. Ha a LEDsor első két ledje villog, kiegyenlítő töltésre van szükség. Ehhez tegyük töltőre és hagyjuk úgy, míg újra 100%-ot nem mutat az akku.

ZNEN CRUISE

Akku típusjel: ZM34

Havonta győződjünk meg arról, hogy a töltöttségi szint jelző 100%-ot mutat. Ehhez nyomjuk meg az akku tetején található LED sor melletti gombot. Ha a LED sor első három ledje villog, kiegyenlítő töltésre van szükség. Ehhez tegyük töltőre és hagyjuk úgy, míg újra 100%-ot nem mutat az akku (bizonyos esetekben akár pár nap is lehet).

A lithium-ion akkumulátort havonta érdemes 100%-ra feltölteni, mert csak ekkor tud a BMS belső kiegyenlítést végezni.

ZNEN CRUISE DELUXE / VPA / H7 / CANOE

Akku típusjelek: ZM201P; ZM02; ZM241P;

Az akkupakkot kb. 50% töltöttségi szintre töltve/merítve megkezdhető a tárolás. Húzzuk le az ülés alatt található akku csatlakozókat. Havonta győződjünk meg arról, hogy a töltöttségi szint nagyjából változatlan maradt. Ehhez nyomjuk meg az akku tetején található LEDsor melletti gombot. Téli tárolás során SOHA ne töltsük fagypont környékén és alatta az akkumulátort.

Greyp

A téli tárolás megkezdése előtt győződjünk meg róla, hogy 60-80% közötti töltöttségi szinten van az akkumulátor. Lehetőleg a kerékpárból kivéve, külön tároljuk száraz helyen. Ha mégis a kérékpárban marad, bizonyosodjunk meg róla, hogy biztosan lekapcsoltuk a kerékpárt. A készenléti állapot nagyon hasonlít a kikapcsolt állapothoz, de lemeríti az akkumulátort! Ekkor a kijelző egység bal alsó sarkán a részlegesen átlátszó műanyag alatt látható néhány pici világító LED. Vigyázzunk az akkumulátor érintkezőjére, kerüljük a nedvesség bejutást és az apró fém tárgyak hozzátapadását. Ne hagyjuk egy hónapnál hosszabb ideig 20% töltöttségi szint alatt, mert az gyártói garancia vesztést okoz! Havonta győződjünk meg arról, hogy a töltöttségi szint megfelelő értéken van.

További blogbejegyzéseink

Cipősdoboz gyűjtőpont az elektrorider
Készíts össze egy karácsonyi cipősdobozt, és hozd be hozzánk az elektrorider székhelyére. Minden kedves érkezőt egyedi csoki csomaggal várunk.
A Talaria gyártó 2023 év elején dobta piacra második elektromos terepmotorját a Talaria X3 -at (vagy más néven a xXx-et) és nemcsak szerintünk, de a nagyérdemű szerint is nagyon eltalálták
Elektrorider, az elektromos motorok szakértője
Elektrorider lett az ElektroBikerből. Megújult Magyarország legnagyobb minőségi elektromos motorokkal és kerékpárokkal foglalkozó vállalkozása.
A Sur-Ron és a Talaria ultrakönnyű motorkerékpárok, amik elsősorban offroad motorozásra, enduro motorozásra születtek. Ebből adódóan viszonylag kevés burkolat elemet tartalmaznak ami a vízvédelem elsődleges vonala lehetne.
Beruházni egy új járműbe mindig alapos és megfontolt döntés. Beruházni egy új elektromos járműbe azonban még ennél is több. Aki egyszer leteszi a voksát az elektromos közlekedés mellett, annak akarva-akaratlanul

Még több érdekelne?

Kövess minket hasonló izgalmas tartalmakért a social media felületeken!

Még több érdekelne?

Kövess minket hasonló izgalmas tartalmakért a social media felületeken!

2023.10.13-án pénteken 12 órától zárva vagyunk. Hétfőn várunk titeket szeretettel a megszokott nyitvatartás szerint!

Zárvatartást jelző felirat