Sokszor kérdezitek, hogy az elektromos motorral be lehet-e menni az erdőbe?
Az első válasz az, hogy a hatályos jogszabályok szerint nem, de azért érdemes árnyalni kicsit a képet.
A hatályos jogszabályok szerint igaziból a legtöbb erdőben nagyjából semmit sem lehet csinálni, még bicajozni sem (kivéve a kerékpározásra kijelölt utakat), bár azért ritkán szoktak szólni.
A tiltás részben érthető, mert Magyarország kicsi, a turistautak elég zsúfoltak kirándulóidőben, nincs szükség arra, hogy ész nélkül száguldozzanak valakik a kirándulók között. A benzines motorok hangosak és büdösek, zavarják az embereket, állatokat, ami nem túl jó. Néhány éve az elektromos motorok terjedésével felmerült a kérdés, hogy azokkal be lehet-e menni? A válasz gyorsan megvolt, a benzinekre vonatkozó tiltás érvényes az elektromos motorokra is.
Akkor mit lehet csinálni?
Mindig, mindenfelé lehet találni olyan terepeket, ahol azért jókat lehet motorozni. Mindenfelé vannak dűlőutak, szántók, legelők között, stb. Az sem mindig teljesen tiszta, hogy ahol járunk az éppen erdő, vagy nem? Attól még hogy vannak fák a környéken, az nem biztos, hogy erdőben vagyunk. Vannak bezárt bányák, egyéb területek, ahol remekül lehet szórakozni, bár ezek közül sem mindenhova szabad bemenni.
Ha az ember elektromos motorral erdei dűlőutakra téved, abból sem biztos, hogy bármi baj származik, de azért ez már sok dologtól függ. Nem mindegy, hogy hogyan viselkedik az ember. Ha kulturáltan, szigorúan az úton maradva kóborol az ember egy elektromos motorral, akkor nem okoz sok kárt. Se, nem zajong, se nem füstöl. Másokat sem feltétlenül zavar. Teljesen más, ha valaki elhagyja az utat és elkezdi letúrni a hegyoldalt. Az nem túl kulturált viselkedés, ráadásul azzal valóban környezeti károkat is okoz az ember. Ezt semmiképpen nem kellene csinálni. Zsúfolt turistautakon semmiképpen nem kell forszírozni a motorozást, mert ott biztos, hogy zavarunk valakit és különben sem lehet rendesen menni, mert mindig elénk kerülhet valaki.
Amikor az ember találkozik egy erdésszel, akkor sem menekülni kell, hanem adott esetben megállni és beszélni vele. Ha nem szabad arra járni, akkor az erdész szólni fog, mi pedig fogadjuk el amit mond. Ha azt mondja mehetünk dolgunkra, akkor jó, ha azt mondja tűnjünk el, akkor menjünk onnan és máskor se menjünk oda vissza.
Összefoglalva. Az elektromos motorokkal sem csinálhat azt az ember, amit csak akar. Vannak szabályok, vannak betartandó dolgok, de senki ne ijedjen meg, hogy sehol nem fogja tudni használni a gépét, mert ez nem így lesz. Ahogy az ember elkezdi gyakorlatban művelni ezt a sportot, egyre több dologra jön rá, egyre több dolgot tanul meg, egyre több hasonló érdeklődésű embert ismer meg és szépen kinyílik ez a fajta világ, és egyre otthonosabban kezd benne mozogni az ember.
Mi a helyzet a kerékpárutakkal?
A forgalomban is használható elektromos segédmotorok mehetnek a kerékpárúton néhány megkötéssel. Először is fontos figyelembe venni, hogy csak is lakott területen kívül van erre lehetőség, de ott is változó sebesség határral. Ugyanis, ha pusztán kerékpárosoknak kijelölt útszakasz van akkor 30 km/h a sebesség határ, ám a vegyes felhasználású utakon, azaz ahol gyalogos és kerékpáros közösen osztozik az úton, ott 20 km/h-ra csökken a sebesség határ.
Valamint arra kell még figyelnünk, hogy ahol a kijelölt kerékpárút tábla alatt megjelenik a segédmotorkerékpárt tiltó tábla, ott sajnos nem használhatjuk a elektromos motorunkat.