Bemutatkozik a Talaria Sting

Az első kérdések mindenkiben felmerülhetnek. Mi ez az új cucc a Sur-Ron Light Bee mellett? Mi közük egymáshoz? Melyik a jobb? Na, most mi elmagyarázzuk!

Kezdjük az elejéről egy kis történelemmel!

A Sur-Ron, azon belül a Light Bee igazi sikersztori. Egy kis kínai startup kezdett elektromos motorokkal foglalkozni, de úgy, hogy első pillanattól nagyon ügyeltek a minőségre és figyelembe vették a nyugati vásárlók elvárásait is. Első modelljük egy utcai motor volt, aminek a nyugati neve White Ghost lett (ez az angyal kicsit félresikerült fordítása volt..). A motor jó lett, volt lehetőségünk kipróbálni (ma már a Voge árulja ER10 néven), mégsem ez hozta az áttörést.

Voge ER10

Csináltak viszont egy kis off-road motort Firefly, később Light Bee néven, ami rendkívül rövid idő alatt letarolta a piacot. Ebben a félig motor, félig bicikli súlycsoportban a Light Bee mindenkit agyonvert. Vannak más gyártók jobb minőségben, de több mint kétszeres áron, más gyártmányok hasonló áron, de sokkal gyengébb műszaki tartalommal. Ár-érték arányban senki nem tudta nemhogy megverni, de megközelíteni sem a Sur-Ron-t. Már évekkel ezelőtt több tízezres darabszámban gyártottak, de soha nem tudtak eleget, a piac több motort is felvett volna. A Sur-Ron Light Bee hamar kultuszmotorrá vált, világszerte óriási vásárlói, rajongói táborral. Ha valaki szétnéz a Facebook-on, minden országban talál rajongói csoportokat, és végtelen mennyiségű utángyártott alkatrészt, kiegészítőt.

Az ElektroBiker is fejlesztett saját vezérlőt a Sur-Ron-hoz

Léteznek klubok, versenyek, sőt van aki a benzines enduró vagy krossz versenyekbe is sikeresen beszállt a kis elektromos motorjával. Mi is hamar rákattantunk. Amellett, hogy itthon is több százat eladtunk, Romániába, Horvátországba és Angliába is adtunk el sokat (többet is tudtunk volna, ha a gyártó tudott volna eleget szállítani). Mi is megalkottuk a saját tuning gépünket, a gyári teljesítményt megduplázva amellett, hogy a gyári teljesítménnyel is kiválóan lehet használni a motort. Ma is rendszeresen használjuk a Light-Bee-ket, és töretlenül imádjuk. A vásárlók visszajelzései is pozitívak, ami arra ösztönzött minket, hogy elindítsuk a Magyar Országos Sur-Ron Találkozót. Az esemény népszerű, teljes létszámmal mennek.

Magyar Országos Sur-Ron Találkozó (MOST)

Ahogy telt az idő repedések jelentek meg a gyönyörű képen. Nem tudom, hogy ez az oka vagy más, de beszálltak az amerikaiak a cégbe, a Segway kisebbségi részt vásárolt a Sur-Ron-ban. Ezzel egy időben kezdett furcsa hangulat lenni a cégben. A céges kontaktommal voltam olyan jó viszonyban, hogy elmondta a bajait és megemlítette, hogy erősen gondolkodik a cég elhagyásán. Korrekt volt a munkaadójával és nem teregette ki a szennyest, de érezhető volt, hogy valami baj van. A karácsonyi céges üdvözlőlapja már egy másik cégtől érkezett… Mint később kiderült nem csak ő volt, aki elhagyta a fedélzetet.

Közben velünk is furcsán alakult a kapcsolat. Európai központot nyitottak ahonnan letoltak minket olyan dolgokért, aminek korábban az anyacégnél örültek, mert az ő márkájukat építettük. Most az összes kis boltot ők akarják kiszolgálni, ezzel lehetetlenné téve a nagykereskedést és lecsökkentve a forgalmazók árrését annyira, hogy meggondolják akarnak-e komolyan invesztálni a marketingbe és a szolgáltatásokba, mert ugye ingyen kevesen szeretnek dolgozni. A már csak Németországból rendelhető motorok ára jelentősen növekedett, de a szállítási költséget mégis Kínából kellett fizetni, ami nagyon megdrágította és lelassította a folyamatokat. A német raktárban ha ugyan létezik ilyen, nem volt sem motor, sem alkatrész, így a szállítási idők hosszúak voltak, a költségek magasak. Ez sokak között nekünk sem tetszett és hiába imádjuk a Sur-Ron motorokat, fájó szívvel elkezdtünk új beszállítót keresni. Hamar meg is találtuk a Talariát, aminek nagyon örülünk!

Talaria Sting

A Talaria teljesen Sur-Ron kinézetű, felületesebb szemlélő számára egyforma a két motor, nehéz lenne tagadni, hogy valamilyen szintű rokonságban állnak egymással. A mintadarab megrendelésekor ismerősek voltak még a dokumentumok formátumai is, úgyhogy rákérdeztem mi a helyzet. Kiderült, hogy a Sur-Ron-t nagyon sokan otthagyták a kedvezőtlen változások miatt. Ebből rengeteg korai, kulcs-munkatárs. A csapat nem széledtek szét, hanem új projektbe kezdtek, a Talaria Sting megalkotásába! Személyes csatornákon megkerestem a régi emberem, ő is ott volt, csak nem kereshetett, mert abban egyeztek meg a Sur-Ron-nal. Rövidre fogva a sztorit, a Talaria Sting-et olyan emberek csinálták, akik tökéletesen tisztában voltak a Light Bee összes előnyével és hátrányával. Ez meg is látszik a végeredményen! Szerencsére hamar elkezdtük a közös munkát, mi voltunk a negyedik nyugati ország, ahonnan teli konténert rendeltek tőlük!

A Sur-Ron-t továbbra is szeretjük, forgalmazzuk is, de a mérleg nyelve egyelőre erősen a Talaria felé billen, el is köteleződtünk feléjük, azt meg majd meglátjuk mit javít a Sur-Ron, amikor rájön az elkövetett hibáira.

Beszéljünk most már Talaria Sting-ről is!

Amiket a tesztmotoron rögtön észrevettünk az a következők:

Ugyanaz lehet a beszállító a váz, az akkupakk, a kerekek, a kormány és még rengeteg alkatrész esetében. A hasonlóság óriási, de azért bőven vannak különbségek is.

A Talaria Sting ülésmagassága 5 centivel magasabb a Light Bee-hez képest. Ez a magasabb embereknek előnyös, de az átlagosaknak sem gond, mert még így is bőven alacsonyabb bármelyik enduróhoz, vagy krosszmotorhoz képest. Ráadásul a Talaria hasmagassága is nagyobb, ami ugye terepen előny.

A Talaria gázreakciója a tesztmotoron induláskor ideges, nem elég finom, viszont ezt az érkező motorok esetében már úgy állították be ahogy kértük. Igen, büszkék vagyunk arra, hogy a tesztmotorral kapcsolatos visszajelzéseinket komolyan vette a gyár.

Talaria Sting

A két típus motorja hasonló méretekben és tejesítményben, nem kizárt, hogy ugyanott készülnek.

A Talaria hátsó gumija szélesebb, vaskosabb, a Sur-Ron-énál, az első ugyanolyan.

A hátsó rugóstag és a himbarendszer más a két motoron, a Talaria rendszere egyszerűbb, használat közben ennek semmilyen hátrányos hatását nem érzékeltük, nagyon jól működik. A telók és a rugóstagok beszállítói is hasonló.

A Talaria kijelzője a sport változatnál jobb, mint a Sur-Ron-é, az utcai változaton más lesz, de azt még nem láttuk. Napokon belül itt a konténer, amiben utcai gépek lesznek, úgyhogy ez hamarosan kiderül.

A Sur-Ron-on egyféle állandó regeneratív motorfék van, a Talarián ez négy fokozatban állítható.

Ami nagyon izgalmas, hogy a Sur-Ron primer áttétele bordásszíjas, ami az egyik gyenge pontja. Jól működik addig, ameddig nem megy be a szíj alá egy kavics, vagy sár, mert akkor a szíj elszakad. Ez persze csak a komolyan terepezőknél jelentkező probléma, de erre való a cucc. A Talariánál kiküszöbölték ezt a gyengeséget és egy fogaskerekes hajtóművet építettek bele. Ennek előnye, hogy sokkal strapabíróbb, csendesebb, hátránya, hogy olaj kell bele.

A Talaria akkumulátorának külső méretei hasonlóak mint a Sur-Ron-é, de a kapacitás érezhetően nagyobb. Az alábbi táblázat tartalmazza a legfontosabb információkat a Sur-Ron és a Talaria akkumulátorról.

Akku típusa

KonfigurációCellaszám

 

(db)

Akku kapacitás

 

(Wh)

Talaria Sting (2022)

16S12P konfiguráció

19260V 38,4Ah (2 304 Wh)
Sur-Ron (2021)16S11P konfiguráció

176 

60V 32Ah (1 920 Wh)
Sur Ron (2022)16S11P konfiguráció176

60V 34Ah (2 040 Wh)

A tesztmotorunkat a terepen töltött órákat követően a szervizben is alaposan átnéztük. Így derült ki, hogy a Talariában valamiket lehet majd Bluetooth segítségével állítgatni mert az akkuban van egy Bt eszköz és a gyártó is említett ezzel kapcsolatos dolgokat. 

Sajnos az utcai változat kijelzőjét még nem láttuk élőben, de a képek alapján nagyon ígéretesnek tűnik. 

Egyelőre ennyi infót tudunk adni, de napokon belül itt az első 150 db, úgyhogy jöhettek kipróbálni és megvenni a Talariákat!

Addig is nézzétek meg a rövid összehasonlító videónkat:

További blogbejegyzéseink

Talaria Sting Pro, vagyis Talaria TL5500 elektromos terepmotor
RXF elektromos gyerekmotor
Élménymotorozás Piliscséven
Talaria X3 concept elektromos terepmotor
Silence S01 nagyteljesítményű elektromos robogó
Talaria TL3000 Sting elektromos terepmotor
Elektrorider fekete pöttyök

Még több érdekelne?

Kövess minket hasonló izgalmas tartalmakért a social media felületeken!

Elektrorider fekete pöttyök

Még több érdekelne?

Kövess minket hasonló izgalmas tartalmakért a social media felületeken!

2023.10.13-án pénteken 12 órától zárva vagyunk. Hétfőn várunk titeket szeretettel a megszokott nyitvatartás szerint!

Zárvatartást jelző felirat