Az elektromobilitás térhódításával egyre több féle stílusú, méretű, felhasználási célú elektromos motorkerékpár jelent és jelenik meg nap, mint nap a piacon. Nem kivételek ez alól a terepmotorok sem. Jó tíz éve is láttunk már elektromos terepmotorokat, elektromos endurókat. Akkoriban a kínálat még nem volt túl széles, jellemzően amerikai és európai típusokat ismertünk, kisebb hatótávval és teljesítménnyel. Ma már sokkal több és jobb elektromos crossmotort, endurót lehet kapni.
Az elektromos enduró motoroknak rengeteg előnyük van a benzinesekkel szemben, amiket mindenképpen érdemes egyenként megemlíteni!
Az egyik legfontosabb a hang. Egy terepmotor hangos. Akkor kifejezetten az, ha kétütemű, de egy négyüteműnek is bőven van hangja, ami sokszor zavaró lehet. Az endurók sincsenek máshogy ezzel. Az, hogy az elektromos terepmotoroknak, enduróknak viszont nincs hangja, vagy csak a hajtólánc zaja hallatszik, nagyban növeli a felhasználás lehetőségeit. Ott is lehet crosspályát csinálni, ahol benzineseket nem lehetne használni a hangjuk miatt. Az elektromos endurók az erdőben nem zavarnak senkit, nem ijesztik meg az állatokat, nem eregetnek büdös füstöt.
A másik fontos szempont a szervizigény. Egy benzines cross motor, vagy versenyenduró üzemórás. Folyamatosan foglalkozni kell vele, az olajcserék, szűrőcserék, munkaigényesek. Még ha gyakorlott kéz csinálja is ezeket a dolgokat relatíve gyorsan, akkor is meg kell csinálni valakinek, valamikor. Nem így van ez az elektromos cross motoroknál, vagy enduróknál. Ezeknél a fenti munkákat soha nem kell elvégezni, így a munka megspórolása mellett nem termeljük velük a fáradt olajat és az elkoszolódott légszűrőket sem. Az elektromos cross motorok minimális törődést igényelnek a benzinesekhez hasonlítva.
Az elektromos endurók 3 fő kategóriába csoportosíthatóak
- gyerekmotorok
- könnyű, 50-60kg-os elektromos cross motorok
- teljes méretű elektromos cross motorok, endurók.
A gyerekmotorokról nem beszélnénk nagyon sokat. Halkak, olcsó üzeműek, töredék problémával a benzinesekhez képest. Sokféle van, a hatótáv és az erő tökéletes a gyerekeknek, ezek a motorok többet bírnak, mint általában a használóik. Népszerűek is, rengetegen az elektromos verziót választják a gyerekmotoroknál.
A könnyű elektromos cross motorok kategóriája relatíve új dolog, az elektromos hajtás elterjedésével jelentek meg. Nagyon meg is kedvelték ezt a stílust az emberek, mert sok előnye van a nagyobb motorokhoz képest úgy, hogy a másik oldalon nem veszítettek annyit.
-
- alacsonyabb az ülésmagasságuk a normál méretű crossmotorokhoz képest, ami nagyon sok embernek vonzóvá teszi ezeket. Szeretik az alacsonyabb növésűek ezeket a gépeket és azok, akik még nem érzik annyira biztonságban magukat terepmotorozás közben, ha nem ér le rendesen a lábuk
- relatíve erősek a méreteikhez képest, a jellemzően 4-12 kW motorteljesítmény, a nagyon kicsi tömeg és az elektromos motorok óriási és folyamatos nyomatéka nagyon meggyőzően, élvezetesen mozgatja ezeket a gépeket
- az 50-60kg-os tömegük nem ijesztő és veszélyes, ha az ember esik velük
- a kis tömegük miatt olyanok, mint az oktatómotorok, nagyon jól lehet gyakorolni velük a testsúlyáthelyezéseket (könnyebbek, mint a rajtuk ülő motorosok)
- teljesítményük gyakran egy kapcsolóval kontrollálható, ami alkalmassá teszi őket arra, hogy „laikusok” is használni tudják ezeket. Ezekkel elmehet egy komplett család terepezni akkor is, ha a családból senki, vagy csak egyvalaki rendelkezik terepmotoros tapasztalattal.
A teljes méretű elektromos cross motorokból sincs hiány a piacon. Használják őket versenyzésre is, de még nem mondhatjuk, hogy leuralták volna a mezőnyt. Az előnyeik a cikk elején már leírásra kerültek, de van még néhány dolog, amit érdemes megemlíteni. Az elektromos meghajtás legtöbbször direkt módon van megoldva, nincs váltó. Ez inkább előny mint hátrány, de többen hiányolták a kuplunggal való játéklehetőséget. Mások azt mondták meg lehet szokni, ezt mindenki döntse el magának. Vannak váltóval rendelkező verziók is, mint pl. a Sur-Ron Storm Bee. Ez a kérdés összefügg a fékek kezelésével is. Sokan szeretik a lábpedálos hátsóféket a cross motorokon, mások szeretik, ha a hátsó fék működtetése felkerül a kormányra, mert akkor a láb nincs a pedálhoz kötve.
Látszik, hogy egyre több elektromos cross motor és enduró érkezik a piacra, egyre meggyőzőbb teljesítménnyel. A terepmotorok területén sem tagadható le a fejlődési trend. Talán nem is baj. Sokan szeretjük a kétüteműek hisztériás hangját és viselkedését, a négyüteműek pöfögését és a benzinszagot is a garázsban, de nem ez adja a valódi élményt. A motorozás rendkívüli szabadságélménye a lényeg, amihez ezek az érzelmi benyomások kötődnek. Egy szezon elektromos cross motorozás és endurózás után könnyen rájöhet az ember, hogy az elektromos motorok is megadják ezt és nem olyan rossz az, ha közben csend van és a tiszta levegőt szívja az ember.