Hol helyezzük el az elektromos motorokat és a Sting PRO -t?
Korábban már többször is volt róla szó, megpróbáltuk definiálni amit ez a jármű kategória megteremtett a Sur-Ron Light Bee megjelenésével. Röviden végigszaladva rajta, egy ultrakönnyű, biciklihez hasonlítható könnyedségű, kezelhetőségű, de egy egészséges kismotor erejével megáldott jármű, ami remek offroad kikapcsolódást és praktikus utcai használatot egyaránt lehetővé tesz. A Sur-Ron Light Bee megjelenése elindított egy folyamatot, ami napjainkban kezd el igazán izgalmassá válni és kiteljesedni.
Ez a kategória 50-60kg közötti modellekkel kezdődött és nagyjából 5 kW csúcsteljesítmény társult hozzájuk.
A Talaria típusok megismerése
A Talaria Sting
Ezen a vonalon haladva később megjelent a Talaria, mint gyártó, akik picit továbbfejlesztették, amit a Light Bee létrehozott. Nagyobb, motorosabb, megnövelt teljesítményű, kicsit fejlettebb elektromos rendszerrel ellátott járművet alkotva ezzel. Ez lett a Sting (TL3000), de itt nem volt megállás, ez csak a kezdet.
Talaria Sting R, vagyis a TL4000
Rövidesen piacra dobták a tuningolt, erősített változatot ami a Sting R nevet kapta. Itt már ismét megnövelték az akkumulátor méretét és a motor teljesítményét, mindezt úgy, hogy ugyanakkora méretű lett a jármű, bár picit nehezebb lett, ami érthető a megnövelt műszaki tartalom miatt (68 kg). Azt hihetnénk, hogy egy ekkora dobás után – amikor is közel 50% -al növelték a csúcsteljesítményt alig növekedett önsúly mellett – már nincs hova fejleszteni.
A Talaria Sting Pro (MX5)
A Talaria tovább tudta fejleszteni a kategóriában amúgy is szinte páratlan termékpalettáját! Még mindig azonos méret kategóriában még egyet lépett felfelé, megérkezett a Sting Pro (76 kg). Mindössze 8 kg-al nehezebb csupán, mint a Sting R társa, de ismét egy drasztikus 50% körüli ugrást kapunk a teljesítményben és az akku kapacitásában is. Gondoljunk csak bele, ez már azonos méret kategóriában értve legalább duplázott csúcsteljesítmény az eredeti Sting-hez (vagy a Light Bee-hez) képest. Ez döbbenetes ugrás és páratlan érzés is egyben. Pár éve mindenki Sur-Ron-t kezdett tuningolni, ráköltve a jármű vételárát még egyszer, hogy erre a szintre juthasson. Most itt van, gyárilag megvásárolható kivitelben és nem kell rögtön a tuningolással kezdeni, mert eredeti állapotában is eszeveszetten durva a gép.
Sting R és Sting Pro összehasonlítása
A Talaria ismét nagyon jól döntött, amikor a Sting Pro (TL5500) esetében megtartották a már meglévő vázat, így a motor mérete és formája a már jól megszokott tudott maradni. Az építési alakja túlnyomó részt megegyezik a Sting R-ével (TL4000). A TL4000 is egy robbanékony, erős gép, ami a terepen motorozók nagy részének bőven elég teljesítményt biztosít. Azoknak akik ennél is többre vágynak (és azt képesek is kezelni), érkezik a TL5500, ami ebben a méretben egy nagyon erős modell. Akik még nem profik, azoknak érdemes lehet megtartani a fokozatosságot, egy TL3000-rel, vagy TL4000-el kezdeni, és amikor azt már sikerül rendesen kimotorozni, akkor váltani az 5500-re.
Önsúly
Mivel a Sting Pro nagyobb akkumulátort kapott és erősebb villanymotort is, teljesen érthető, hogy picit nehezebb lett elődjénél. A teljesítmény ugrás aránya messze megelőzi a súlynövekedését, így a súly/teljesítmény arány eddig szinte sosem látott szintre szökött a kategóriában.
Teljesítmény
A Talaria mérnökeinek sikerült – számunkra is meglepő módon – még nagyobb teljesítményű villanymotort belepasszírozni a vázba így a folyamatos teljesítmény is megugrott a csúcsteljesítmény pedig 13kW fölött alakul. Kijelenthető, hogy jelenleg ez a legdurvább gyári jármű a piacon ebben a kategóriában.
Hajtás
A Talariára jellemző olajban futó primer fogaskerék áttétel ezúttal is megmaradt, még tovább erősítették és a kihajtás láncának méretét is megnövelték. A korábbi 420-as szabványú lánc helyett, itt már 428-as szabványú, O-gyűrűs lánc teljesít szolgálatot. A lánc osztása ezúttal is ½”, de szélesebbek a lánckerekek és a lánc görgői, hogy jobban megbirkózzanak a megnövekedett teljesítménnyel és nyomatékkal.
Akkumulátor
A Sting Pro átlépte a korábbi 60V-os rendszerfeszültég határait, ez már 72V-on működik, szükség is van rá ahhoz, hogy elérhessék ezt a teljesítményszintet. A Sting Pro akkupakkja 72V 40Ah (2,88 kWh) míg a Sting R pakkja 60V 43Ah (2,58 kWh). Az akkupakk 11% -al nagyobb kapacitású, mint elődjénél, de a nagyobb rendszerfeszültség és az új generációs 21700-as Samsung 50S típusú cellák lehetővé teszik ezt a szédületes csúcsteljesítményt.
Töltés
A Talaria által a Sting Pro-hoz fejlesztett legújabb töltő már 84V 15A (1200watt), 2-4 óra töltési idővel. (A TL4000 -nél 67.2V12A volt!)
Fékek és futómű
Mivel óriási előrelépés történt a menetdinamikában, többé már nem jöhetett szóba a megszokott DH kerékpárokról megismert fékrendszer. A Talaria itt is nagyot lépett előre, új kategóriát teremtett az ultrakönnyű motorkerékpárok fékrendszerét illetően is. A kerékpár fékeknél nagyobb, erősebb elemeket használnak de a “klasszikus” motorkerékpár fékeknél kisebb és könnyebb a fékrendszer. 4 dugattyús nyergek és megnövelt méretű és vastagságú tárcsák és betétek teljesítenek szolgálatot. Ez már valóban biztonságos közlekedést és motorozást fog tudni nyújtani várakozásunk szerint.
A Sting Pro felszereltsége
Új, tüskés lábtartók
A korábbi modelleknél extraként elérhető CNC-zett tüskés lábtartók erre a modellre már az alapfelszereltség részeként felkerülnek, biztosítva, hogy a legnagyobb sárban se csúszhasson meg rajta a motoros lába.
Az energy regen gomb
A Talaria Sting R motorján a fékerő visszatáplálása négy fokozatban állítható, amit a TFT kijelzőn követhetünk nyomon. Amikor elengedjük a gázt, a motorfék automatikusan bekapcsol, és a kiválasztott fokozatnak megfelelően lassítja a motort.
A TL5500 ennél is többet kínál: a fékerő visszatáplálásának szabályozása mellett a kormány jobb oldalán található nyomógomb segítségével a motorfék akár önálló fékként is használható, ami korábban csak tuning megoldásokkal volt lehetséges. Ez két fontos előnyt nyújt: egyrészt kíméli a fékrendszert a túlmelegedéstől, másrészt a regeneratív fékezéssel visszanyerhető energia visszakerül az akkumulátorba.
Az előzőekben csak központilag lehetett szabályozni a motorféket, most már külön gombon is megtehetjük ezt.
A Sting Pro láncvezetője
A Talaria Sting Pro TL5500 érkezése
A Talaria TL5500 most először MX, tehát terep változatban lesz elérhető. Az első konténer már úton van, és beérkezése október elejére várható az elektroriderhez.